VĂ€lkommen tillbaka alla nya och gamla kunder och TACK för ert oĂ€ndliga tĂ„lamod! đđ Efter en skakig start pĂ„ 2025, som kantats av olyckor, verkstadsbesök, hyrbilar och framförallt SCHEMAĂNDRINGAR, sĂ„ har företagets ”nya” bil fĂ„tt rulla tillrĂ€ckligt lĂ€nge för att tro att vi Ă€r igĂ„ng pĂ„ allvar igen! đȘ För den som orkar gĂ„r det att lĂ€sa om uppehĂ„llet nedan, men vill man bara ta del av nyheterna Ă€r det bĂ€st att scrolla direkt till slutet đ
I januari slog blixthalkan plötsligt till pĂ„ vĂ€gen hem frĂ„n en heldag med skoningar i Stockholm, vilket innebar en dikeskörning som slutade upp och ner i ett buskage đ«€ Jag klarade mig fint, men en gammal skrutt frĂ„n -08 Ă€r inte vĂ€rd att laga, sĂ„ kĂ€ra KHL 337 fick kasta in handduken đą RIP đ Trots ett Ă„r med brustna kopplingsvajrar, en motorlampa som levde sitt eget liv, kĂ€rvande hjullager, acceleration = noll och en gubbe som tacklade dig med sin bil sĂ„ att hela sidospegeln slets av och jag tvingades lista ut hur man byter framskĂ€rm, sĂ„ hade du precis gĂ„tt igenom besiktningen och kommer att vara en saknad medarbetare… đâ


För företaget betydde det akut att bl.a. fixa bÀrgare, rodda med försÀkringsbolag för min skull och de stackars (men jÀtterara) staket- och buskageÀgarna som skyndade ut (och hjÀlpte till en hel del) efter att ha hört ett brak alldeles utanför, fixa fram en ny bil Ät företaget, tömma den gamla bilen pÄ verktyg, maskiner, hÀstskor m.m., och att meddela kunder om massiva schemaÀndringar.


Som ett litet och relativt nystartat företag, med en VD som pluggat för mÄnga Är för att ha nÄgon vidare kreditvÀrdighet, var det fortfarande inte aktuellt att binda upp sig pÄ dyra lÄn-/ leasingavtal och jakten pÄ en bil ledde till en Nissan Kubistar som ett bud fick provköra och slÄ till pÄ medan jag checkade av nÄgra av ovanstÄende punkter.

DessvĂ€rre bjöd den luriga försĂ€ljaren pĂ„ en nitlott som bara startade varmkörd eller med startgas (vilket inte rekommenderas pĂ„ dieselmotorer!), vilket upptĂ€cktes nĂ€r den skulle hĂ€mtas upp efter en tĂ„gresa norrut. In pĂ„ verkstad för att lösa mysteriet med ett brĂ€nsletryck som inte lyckades byggas upp; byte av givare, solenoid, pump, kamrem, filter..! Delar som dröjde, datum som flyttades fram, inredning som byggdes (i onödan) i vĂ€ntan pĂ„ delar, nya saker som skulle testas…! Den blev vĂ€rre Ă€n innan, sĂ„ verkstan gav upp och hjĂ€lpte mig att starta den en sista gĂ„ng sĂ„ att jag kunde köra hem den 40 mil, och nu stĂ„r den hĂ€r och vĂ€ntar pĂ„ att nĂ„gon hemmamek ska vilja köpa den eller att jag ska orka göra nĂ„t mer med den… đ
Parallellt med verkstadsbrĂ„k söktes det flitigt pĂ„ nĂ€tet efter en ersĂ€ttningsbil Ă„t ersĂ€ttningsbilen, och det hanns Ă€ven med jobb hos kunder frĂ„n bagaget pĂ„ en bil som hyrdes in nĂ€r det inte gick att skjuta pĂ„ bokningarna eller hitta hovslagare som kunde hoppa in Ă„t mig nĂ„’t mer – trots att det innebar ett evinnerligt pendlande upp och ner..! đŹđ
Till slut hittade jag en folkabuss uppe i NyĂ„ker som fick följa med och bli företagets nya tillskott đ Efter en liten snabbuppfrĂ€schning pĂ„ verkstad och hemma, med en provisorisk inredning inslĂ€ngd, sĂ„ var ”Gamla Bettan” och jag redo att ta oss an kunder pĂ„ allvar. Hon har rullat tillrĂ€ckligt lĂ€nge nu för att det ska synas ett ljus i tunneln efter den hĂ€r katastrofala starten pĂ„ Ă„ret, men ge mig nĂ„gra veckor till för att landa i och tro pĂ„ vardagslunken igen… đ



Det vÀrsta har ÀndÄ varit att lÄta detta stÀlla till det sÄ mycket för er kunder, varför ni som rÄkat vÀrst ut sÄklart har rabatterats pÄ senaste fakturan. Jag ber Äterigen om ursÀkt och fÄr bara ta till mig att en annan krisplan krÀvs sÄ att nÄgot sÄdant hÀr inte hÀnder igen.
Allt strul satte Àven fart pÄ tankarna och blÄste liv i en nygammal idé, sÄ jag kommer att Àndra upplÀgget framöver för att pÄ sikt utöka min kompetens. Detta innebÀr att jag under vÄren kommer att preppa med lite förberedelser (efter en programÀndring 2023) för att förhoppningsvis fortsÀtta mina veterinÀrstudier1 (frÄn 2018-2020), och lagom till 2029 vara en av de fÄ som kan titulera sig bÄde hovslagare och veterinÀr. Förhoppningsvis.
Arbetstiden kommer alltsĂ„ pĂ„ sikt att flyttas till frĂ€mst kvĂ€llar och helger (beroende pĂ„ schemalĂ€ggningar), och redan nu under v.15-18 kommer ni att fĂ„ ett smakprov pĂ„ det, nĂ€r jag ”lĂ€ser igen” en av kurserna som flyttats frĂ„n Ă„k 3 till Ă„k 1: ”HĂ€stens rörelseapparat â kliniskt tillĂ€mpad och komparativ anatomi” (4 hp)
Datum pÄ SLU under vÄren:
MÄndag 24 mars (em)
Onsdag 9 april – fredag 11 april (8-17)
MĂ„ndag 14 april – tisdag 15 april (8-17)
Onsdag 16 april – torsdag 17 april (em/fm)
Tisdag 22 april – fredag 25 april (8-17)
Tisdag 28 april (tentamen)

Throwback thursday
- VeterinÀrprogrammet Äk 1-2 (kurser som jag lÀste 2018-2020)
Farmakologi och toxikologi – VM0115 (14 hp)
Speciell patologi – VM0114 (14,0)
AllmĂ€n sjukdomslĂ€ra – VM0113 (32,0 hp)
Organens struktur och funktion – VM0111 (32,0 hp)
Biomedicinsk baskurs – VM0110 (20,0 hp)
Anatomins grunder – VM0109 (8,0 hp) â©ïž